Seribu Makna Buatku

Friday, March 19, 2010

Antonim untuk 'Jawapan'

Shirt colour: black
mood: exhausted laa..
song: telegram buat yoko-The Times
on my right: wall
on my left: kain pelekat


S.O.A.L.A.N

siapa ada soalan?
soalan untuk cikgu..
soalan untuk mama..
soalan untuk papa..
soalan untuk kawan..
soalan untuk Tuhan..

soalan membuktikan kau manusia biasa
yang kerap dibebani beban
bukan sebab kau bebal
bukan juga sebab kau sengal

semua orang ada soalan
namun bukan semua boleh menyoal
tak kira kau penghuni kaki lima
tak kira kau kerani makan gaji
tak kira kau peguam handal bertaki
tak kira kau menteri dalam negeri

soalan selalu menimbulkan kontroversi
untuk santapan manusia si pendengar gosip
mengajar sesiapa yang berani
menghukum penghuni jajahan Tuhan
biar tahu asal kurniaan

kau bukan pembuat soalan
kau cuma mencari jawapan
tak perlu terburu-buru
nanti kau lupa apa yang perlu

ramai bagi soalan pelik
kenapa aku pilih dunia aku
jawapanku mudah
kerana dunia aku dunia terbalik
kau suka apa yang aku benci
kau ingat apa yang aku lupa
kau reka apa yang aku cipta

jadi...?

jangan bertanya lagi
aku pun tak kenal siapa aku
kau apatah lagi
semua soalan kau itu
ringkaskan supaya tak meleret
sebab aku lebih faham bahasa mudah

p/s: aku ada satu soalan..korang semua takda keja lain ke drp baca menda ni??


2 orang ketuk pintu:

ain jannah said...

xde...there u go..the answer u look 4...lalalalala..tp bunyi dye best...wat kte berpkir de jgak..ko wat sndri??

jumaat_asar said...

aah..ngah bosan masa ni..ko xblogging ke ain??

Tuan Rumah

TEXTAREA_ID