Seribu Makna Buatku

Saturday, September 12, 2009

Bye-bye facebook #1

Shirt colour: grey
mood: sleepy
song: Goodbye- Air Supply
on my right: stapler
on my left: calculator

Assalamualaikum w.b.t

Siapa yg klu skrg ni xkenal dgn facebook mgkin dah boleh digelar 'ketinggalan zaman' kn? aku ckp 'mungkin' bkn 'pasti' ok?
hmm..tapi dlm kita dok seronok ber'fb' kita xsedar rupa2nya kita telah *kita yg dimaksudkan dsini ialah muslimin dan muslimah..*buat satu kesilapan..
Ok..biar aku terangkan step by step ok..mula2 aku nak kenalkan korg dgn CEO facebook ni..beliau scara xlangsung merupakan org yang mencipta@mereka laman sosial ni..

tadaa...

profil :

nama penuh : Mark Elliot Zuckerberg
tarikh lahir : May 14, 1984
field interest : programer komputer dan usahawan
asal : Dobbs Ferry.NY
University : Harvard Uni,Massachusetts


Ok,Mark ni boleh dikategorikan sbg org yg sgt bertuah sbb dkurniakan otak yg bukan je pandai tahap gaban, malah dia ni ada kebolehan 'berinteraksi' dgn perisian komputer dgn sgt hebat..sblm dia ni reka dan bina lmn facebook ni,dia ada gak cipta software game macam Risk
dan pemain muzik synapse yg byk mgunakan artificial intelligance

to learn the user's listening habits..

Ok..kita stop dulu kisah peribadi Mark ni..klu korg nak tau lebih lanjut..nnt aku akn bg link kt bwh nnt k..skrg aku nak cerita sket kegiatan Mark swaktu kat University dia blajar.. Mark ni merupakan sorg yg sgt aktif sebagai anggota Alpha Epsilon Pi. Alpha Epsilon Pi ni ada misi dorg yg tsendiri tau..ni fakta..klu korg xcaya klik link atas ni..ok,ni summary dia;

Alpha Epsilon Pi; the Jewish Fraternity of North America, was instituted
to render opportunities for Jewish men seeking the best possible
college and sodality experience. We have kept the integrity of
our purpose by strengthening our ties to the Jewish community and
serving as a link between high school and career. Alpha Epsilon Pi
educates leadership for the North American Jewish community at a
critical time in a young man’s life. Alpha Epsilon Pi’s role is to
influence the Jewish student to stay dedicated to Jewish ideals,
values, and ethics and to prepare the student to be one of tomorrow’s
leaders so that he may help himself, his family, his community, and
his people.
Senang citer,AEPi ni satu komuniti yg sgt bpengaruh utk remaja2 yahudi..dan AEPi ni pun boleh dikategorikan sbg satu laman sosial bg remaja2 yahudi utk bkumpul n kenal antara satu sama lain..kira klu bg kita yg muslim ni mcm lebih kpd Usrah,Ta'alim dsbg..n Mark ni pun slah seorang ahli yg brtindak sbg mempublisitikan club AEPi ni sbb semua org dah mula kenal dgn dia dan pd masa tu(sekitar 2006-2008) sbb laman fb ni dah mula dkenali pd masa tu..


Charles J. Pintel (antara pengasas AEPi)

So,sampailah skrg, Mark masih lagi kuat mnybarkan ajaran2 yahudi yg secara drastiknya dilakukan melalui rangkaian internet sbb yela,seluruh dunia skrg ni dah ada internet..n salah satu mediumnya ialah apalagi..Facebook ler..
Ok..mengenai facebook pulak..korg mesti tau kan mcmana rupa fb ni..jd aku xnaklah pnjang2kan cerita nak bgtau setiap inci fb ni kt sni..tp aku cuma nak buat satu kesimpulan bhwasanya..
FACEBOOK membiayai perang di GAZA!! wehh..nanti dulu..jgn cepat buat kesimpulan..byk lagi soalan yg belum trjwb..antaranya...

  • -Apakah hubungan Yahudi dengan Israel?
  • -Apakah benar sebahagian pendapatan Mark Zuckerberg di sumbangkan untuk
AEPi
  • -Apakah Alpha Epsilon Pi berhubungan dengan pemerintah Israel?

Dan yang paling penting sekali...

  • -Macamana dgn ber'facebook' boleh membunuh penduduk Gaza/Palestin??
So..utk mjawab soalan kat atas ni, aku akan post utk entry yg akan dtg insyaAllah..(Bye-bye facebook #2)..aku akan buat sikit research utk cuba mnjwb sume soalan2 yg kat atas ni..So, aku harap korg xbuat spekulasi trlalu awl dgn artikel aku ni sbb aku masih belum tegaskan pendapat aku tentang isu ni lg..btw,here's some link yg aku boleh bagi utk korg find out sndiri...

http://rasasegar.blogspot.com/
http://bersamadihati.blogspot.com/2009/08/facebook-bunuh-penduduk-palestin.html
http://www.jewornotjew.com/profile.jsp?ID=369
http://www.facebook.com/markzuckerberg

p/s : cuba nak fikirkan alternatif yg lain utk menggantikan facebook..cmane nak cari ramai kawan ek? ask urself...=)

1 orang ketuk pintu:

lil' haikal said...

hahaha....

topic perbualan sahur...

Tuan Rumah

TEXTAREA_ID