Seribu Makna Buatku

Monday, September 14, 2009

Bye-bye facebook #2

Shirt colour: yellow
mood: good!
song: Suasana hari raya
on my right: -
on my left: hp

Assalamualaikum w.b.t..

Fuh..mcm2 situasi yg timbul sejak drpd post aku sebelumni..(Bye-bye facebook #1 )..aku pasti ada yg marah..xsetuju..jelik.."daa..Talk To The Hand !" dan mungkin jgk ada yg membaca sambil menangis krn dia mungkin terpaksa mengucapkan selamat tinggal pd FB jgk ..aku pn dpt mlihat pningkatan bilangan visitor kdlm blog serba kerdil ni dn ini menunjukkan golongan remaja yg brgaul dgn aku *sbb rata2 yg baca blog aku sudah mesti yg knl aku kan..* mmg dari kalangan yg aktif mindanya..*wadehal joe..*

Takpe..aku suka dgn situasi mcmni.."kontroversi"..hahaha..siap ada yg tulis kt status ym dia "bla..bla...bla.." yg klu dibaca,terus blh agak ketidakpuasan hatinya utk tpksa mnerima satu informasi yg sgt tdk menyedapkan hati ni..yela..kita muda..kita perlu medium hiburan..kita perlu hamparan media elektronik utk mng'improve'kan social skills masing2..yup,aku pun susah nak terima..bkn senangkan?aku tau..so aku bkn cakap dari pihak yg tdk merasakan keperitan menerima kenyataan tu..tp realiti dn fantasi manusia jauh berbeza la weh..mcm burger KFC korg mkan dgn nasik blauk sambal belacan..berani cuba?* sila hiraukn prumpamaan ini..* mcm itula apabila kita nak adunkan realiti dgn fantasi..dgr mcm extreme je ayat ni kan.. ?susah..perit..degil..!!

Hmm susahnya..!!

Oklah,utk entry aku yg ke 2 psl Bye-bye facebook #2 ni,aku akn cuba jelaskan pd korg satu persatu soalan2 yg aku sndiri nak sgt tau jwpnnya..*boleh rujuk entry sebelum ni..*..tp sebelum aku tulis pape,mcm biasa aku nak igtkan agar pembaca2 sekalian spy x buat spekulasi trlalu awl dan klu ada sesiapa yg rasa artikel aku ni agak sceptical , aku sedia utk terima sbrg pendapat ataupun teguran yg membina sbb aku lebih suka utk jadikan post kali ni lebih kpd 'open discussion' daripada medan fakta dimana segala isi yg aku sumbat kt dlm ni harus diterima bulat2 ataupun ditolak mentah2..jd, aku harap korg yg membacanya * itupun klu ada yg brminat..* dpt lebih bersikap terbuka dan beri aku peluang utk mlontarkan * skema!!* pendapat aku..*aku membebel*

Mmg aku akui,sepanjang xtvt mncari bahan yg boleh dijadikan sbg fakta utk entry aku pd kali ni mmg bukan satu kerja yg mudah..sbb ape? sbbnya kebanyakkan drp 'main key' utk mencari fakta2 mcmni dtgnya drp blog jugak! dan apa yg ditulis didlm blog aku hanya terima ia sbg buah fikiran je..bukan sbg fakta yg boleh aku percayai serta-merta..
Antara 'main key ' yg aku taip kt ruangan search ialah

N daripada kelima2 'main theme' ni..klu korg tgk top5 resultnya, kebanyakkan drpd blogspot.com,xpun .net...Jd ada d'antara jwpn yg aku dpt hnyalah brdasarkan ideologi manusia spt kita..tp bknkah fakta juga datangnya drpd ideologi manusia? cuma bezanya fakta disusuli dgn kajian mndalam,ideologi pulak cuma hipotesis manusia!

Berbalik kpd semua soalan2 sebelum ni..

1.Apakah hubungan Yahudi dengan Israel?

Ok..umum dah tau yang Yahudi ni ialah nama bg slh satu bangsa yg wujud kat dunia ni..tp rmi yg salah tafsir ttg Israel..Ada yg beranggapan israel ni nama lain bagi bangsa yahudi..sebenarnya Israel ni ialah sebuah negara kecil kt Asia Barat yg merupakan tanah kelahiran agama yahudi pd abad ke-10 MSE.

yg brwarna merah tu ialah israel..


Bendera Israel

Kalau korg nak tau,skrg ni negeri Israel merupakan satu2nya negeri Yahudi yg ada kat dunia ni walaupun populasinya amat pelbagai termasuklah etnik dan agama.Kaum Yahudi merupakan kaum yang sentiasa ditekan dan ditindas mengikut sejarah sejak dari zaman Nabi Allah SWT, Musa a.s. sehinggalah zaman mereka berada di bumi Palestin dan melalui peristiwa2 yg brlaku itu,kita selaku umat islam yakin bhw kependudukan org Yahudi secara haram di Palestin akan berakhir tak lama lagi.Macamana datuk nenek moyang dorg yg dulu2 dipaksa keluar dari negara itu.Allah dah pun berjanji dlm surah Al-A'raf ayat 176 bmksud:

Bahawa sesungguhnya Ia akan menghantarkan kepada kaum Yahudi itu, (terus menerus) hingga hari kiamat, kaum-kaum yang akan menimpakan mereka dengan azab sengsara yang seburuk-buruknya (disebabkan kejahatan dan kekufuran mereka). Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat azab seksa-Nya, dan sesungguhnya Dia juga Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."

2.Apakah benar sebahagian pendapatan Mark Zuckerberg di sumbangkan untuk AEPi?



Ok..secara jujurnya, aku still lagi tak jumpa bukti kukuh yg menunjukkan pndapatan Mark ni dsumbangkan utk AEPi sbb sape yg gila nak dedahkan benda2 yg sgt confidential mcmni kan..tp apa yg aku blh jamin, mmg Mark sertai pertubuhan tu.Dia dah ada dalam senarai alumni dah pun..klik ni. Yela, xsalah pun bagi dia utk join group tu..dia dh memang brbangsa Yahudi dan semua tu trpulang pada dia..hak dia..xkiralah sapa2,umat islam ke,kristian ke xboleh nak sekat kebebasan dia dan kalaupun dia ni btl2 ada sumbangkan pndapatan ke AEPi,mmg kita sgt susah utk ketahui sbb biasanya prkara2 mcmni mmg xkan didedahkan scara umum dan artikel2 brkenaan dgn Mark dan AEPi hanya dpt kita ketahui xlebih drp menjadi ahli kumpulan tsbt..xlebih dari tu..

Tapi..pd pendapat aku,klu mengikut logik akal..seseorang yg sgt kuat berpegang pd ajaran agamanya (mcm Mark ni..dia adalah seorang pngamal agama Yahudi yg sangat kuat dan blh dikategorikan "org yg baik2" dlm konteks agama yg dia anuti itu..) dan duit bkepuk2 dlm bank...xmustahil akan menyalurkan even sedikit pendapatannya utk kepentingan prtubuhan trsebut.Wallahualam..


3.Apakah Alpha Epsilon Pi berhubungan dengan pemerintah Israel?



Ok..spt yg aku ckpkan dulu,AEPi ini ialah salah sebuah pertubuhan org Yahudi yg sgt kuat pengaruhnya,dan spt yg sedia maklum,Israel merupakan salah satu "dunia" yahudi yg paling kuat.Jangan tanya aku kenapa.So,selepas aku buat beberapa searching,aku jumpa statement ni kat dlam website AEPi..
For more than two decades, AIPAC's Political Leadership Development Program has educated and trained young leaders in pro-Israel advocacy, and encouraged them to become politically active. Students involved with AIPAC learn how to effectively advocate for a strong U.S.-Israel relationship, bring their Members of Congress to campus, promote voter registration, work on political campaigns, and build relationships with other student leaders.

AIPAC and AEPi

With simlar mission statements, AIPAC and AEPi are natural partners on campus. Many of AEPi's best leaders are active in their AIPAC cadres on their campus, working to bring in speakers and specifically engage the Greek community to learn about the U.S.-Israel relationship. AIPAC staff is often found at AEPi's regional and international gatherings, on hand to train our students and inform them of what they can be doing as a fraternity to advocate for Israel within thier chapters, Greek communities and campuses.

So,aku rasa,jawapan untuk soalan ni ialah YA..aku xnak ulas panjang pasal prkara ni..korg baca dulu.dan nilaikan sendiri..kalau korg rasa masih belum kukuh bukti ni..aku boleh sertakan link2 yg lain..check it out urself..

  1. http://www.aepi.org/site/pp.asp?c=geJQIUOwErH&b=2421027
  2. http://www.facebook.com/pages/San-Luis-Obispo-CA/Cal-Poly-SLO-AEPi/23648650718

Brothers at Cornell University pose behind thier Israel Flag in their house.

4.Macamana dgn ber'facebook' boleh membunuh penduduk Gaza/Palestin??

Hahaha..ni dia..soalan panasss..soalan yg membuatkan reaksi org ramai menjadi kaku.Mata yg sebelum ni kuyu ,tiba2 trbeliak sebaik membaca potongan ayat ini..*apekah?*

Oklah,untuk meleraikan apa yg kusut selama ini,aku akhirnya brjaya mengumpul beberapa artikel utk bacaan korg..ada beberapa link ni aku dpt drp kwn2 aku..so tq diucapkan..=)

1.http://saifulislam.com/?p=6714

2.http://reezluv.com/facebook-haramserius

-sambung baca potongan artikel kt bawah ni..

Facebook has shut down a Jihadist group, after it received an alert that the group was using the site to spread its radical message.The group called the Fursan Ghazawat Alnusra (Arabic for “Knights in Support of the Invasion”), was blocked on December 18. At the time of being banned, it was 120 members strong.The group’s motto or teaching to its members was to wage “Jihad to aid the religion of Allah and his Prophet.”The discovery of the existence of the group was made by FoxNews (online), which after working closely with a former radical Muslim, who is presently dedicated to exposing cyber terror activity, gained access to the group and its content.The group had mentioned on the group that its purpose was “to support Jihad and Mujihadeen”, and that it started the Facebook group “to invade this Web site” and to ask “Allah to grant us Jihad and martyrdom.”.. “Today we invade your sites, tomorrow your lands and homes, o you cross worshipers” it added.Facebook spokesman Barry Schnitt said that the group had been disabled, and that the company was investigating the group owners’ friends.He said that Facebook had also taken steps to increase monitoring for content supporting terrorism, but he said such actions were difficult with a userbase of over 140 million.

  • Bagi kesimpulan aku pulak..memang akan ada yg akan mengambil kesempatan dgn kenyataan yg dikeluarkan kt dlm blog saifulislam.com tu..yela..maksudnya,kita boleh teruslah mnggunakan facebook.tp ingat,jgn melampaui batas2nya sbb kadang2 bila kita lalai,leka,asyik bla..bla..bla..kita xsedar yg kita sbnrnya salah seorang yg membantu memudahkan urusan musuh kita sndri..dlm al-quran sndiri ada ckp tentang perihal org yahudi ni dlm surah al-Isra' brmaksud
"Sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali, dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau. Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka rnenjelajah di segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu); dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku".
dan;

Disebut dalam Talmud lagi:

- Pemilikan harta-harta oleh selain Yahudi adalah tidak sah. Jadi sesiapa sahaja di kalangan Yahudi boleh merampas hak tersebut.
- Allah SWT (SWT) menganugerahkan ke atas mereka hak untuk bertindak sesuka hati ke atas bangsa-bangsa lain.
- Kedudukan Yahudi ke atas bangsa-bangsa lain sama seperti kedudukan manusia ke atas binatang. Bangsa-bangsa lain memiliki sifat-sifat kebinatangan. Tiada siapa yang dapat mengajar mereka melainkan Yahudi.
- Riba diharamkan sesama Yahudi, tetapi dihalalkan kepada selain mereka. Malahan menurut perlembagaan Talmud itu, HARAM memberikan pinjaman kepada bangsa lain tanpa dikenakan riba.

penutup:

So,sbg penutup,aku nak tegaskan dsini,bangsa yahudi sememangnya musuh islam yg sgt nyata.Bg kaum yahudi pula,agama islam merupakan musuh mereka yg pertama dan seterusnya kristian.Jadi,apa yg aku cuba nak sampaikan dsini,kita sndiri dah byk saksikan skrgni penindasan rejim israel trhadap pnduduk palestin dan gaza..sume tu sedara kita..tunggu masa utk brlaku pd kita kalau kita masih lagi lalai dgn propaganda yahudi sndiri.Memang kita semua manusia yg lemah,tp jgn jadikan kelemahan kita sbg penyebab kemusnahan agama kita yg tercinta ini.Pertahankanlah!

Emm..bagi facebook pula,trpulanglah kpd setiap individu itu sndri..klu korg rasa ada kepentingan utk korg teruskan menggunakan fb,teruskanlah..tp kalau fb itu menyebabkan punca korg buang masa,maksiat dsbg,tinggalkanlah..aku pun still guna fb lagi sbb aku dh xde medium lain mcm fs atau ms utk keep in touch dgn kwn2 aku tapi mulai skrg aku hny akn membuka fb bila dprlukan shj,dan aku akn cuba untuk mengurangkan masa melayari fb spt sblmni..mungkin itu yg mampu aku lakukan..korg boleh guna alternatif lain dgn tdk klik kat mana2 iklan ataupun twran yg brbentuk bisnes kt dlm fb sbb ianya mmg akn memberi profit yg berlipat kali ganda kpd syarikat tsbt..

sblm mengakhiri siri "Bye-bye facebook #2" ni aku akhiri dgn potongan hadis ni..

"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dengan orang-orang Yahudi (di sebuah tempat). Orang-umat Islam akan membunuh mereka beramai-ramai sehinggakan apabila mereka bersembunyi di sebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok 'Gharqad', kerana ia adalah pokok Yahudi".
P/s: jgn kerana guruh berbunyi,air ditempayan habis dicurahkan.



3 orang ketuk pintu:

Anonymous said...

-_-"

lil' haikal said...

hm....

topic sahur lagi...

jumaat_asar said...

blh la hang ckp mcmtu..bkn mslh ang pun kan..?

Tuan Rumah

TEXTAREA_ID