Seribu Makna Buatku

Sunday, August 2, 2009

Usaha nak cari duit lebih dan isi masa lapang..

Shirt colour: Red
mood: penat
song: no song..
on my right: cawan putih
on my left: snowcap

Sebenarnya,aku dah lama plan nak cari kerja part-time mula dari sem lepas lagi,tapi masalahnya,sem lepas jadual aku agak pack jugak lah,so..trpaksa lah aku pendamkn niat aku tu je..tp sem ni,alhamdulillah la..aku just ambil 3 unit je..n semuanya aku rasa xlah membebankn sgt mcm sem lepas..(semua ni gara2 ptukaran kos aku from geofizik to Mechanical engineering..)..malas la aku nk bgtau sbb apa aku tukar kos..hmm,ok..back to topic..jd,disebabkn kelapangan yg ada pd sem ni,aku xnaklah membazir masa,jadi malas..mmglah skrg ni bkn keutamaan aku utk cari duit sbb scholar pet mmg dah cukup..cumanya aku nak rasa pengalamn berkerja sbg seorang pembantu pengurus(Administrative Assistant)..

Ok camni,sbnrnya,aku dpt tau ada kekosongan kerja kt campus drpd Curtin website ni,
So aku pun rasa nak cubalah dptkan kerja mcm yg aku ckp td tu..aku pun siap2knlah suma dokumen yg diorang nk tu..kalau korg prnah nmpak aku cam sibuk je ulang alik g kampus tu,sbnrnya,benda ni lah yg aku tgh uruskan..aku nak cuba sendiri..xnak susahkan sapa2..lgipun,kalau xcuba,manalah tau kan..due date kne anta borang application plak 31hb july..3 hari je sblm aku dpt tau ada kekosongan kerja kt kampus ni..cmanalah xgelabahkn..

Sebenarnya,banyak betul ujian utk aku dapatkan kerja ni..aku pun xtau r cmana aku blh dpt semangat nk teruskan jugak..ok cmni,mula2 aku plan nak apply scra online je..sbb kt website tu dia kata blh mohon online..sblm nak dpt panggilan utk temuduga,applicants kna buat Curriculum Vitae,cover letter n kena isi appilcation form tu lengkap..so aku pun buatlah..


Application Form

Cover letter



Curriculum Vitae



Actually,aku tak pandai nak buat cover letter ngan curriculum vitae ni..tp aku xrisau sgt sbb teknologi skrg yg ada byk dpt tolongaku utk settlekn mslh ni..so aku pun google la nak tgk sample 2 dokumen ni..oh,macamni..macamtu..pastu aku pun buatlah ikut contoh yg ada...tp masalah pulak sbb english aku ni xlah 'cool' sgt..nak wat ayt2 professional ni aku xpandai..so aku pun mtk tlg la Zureen utk tolong aku cek cover letter aku tuh..tp sebelum aku bg zureen utk tolong 'up'kn surat aku tu sbnrnya aku dah dpt 1st ujian dlu..cmni,aku dah taip cover letter kt pc aku ni..guna office word yg aku dah sedia maklum sgt bermasalah..korg tau x betapa susahnya org dungu BI mcm aku ni nak siapkn cover letter tu?bila dah siap,nak save..tup2 office word tu bt hal..xleh save,n terus restart..nak cari surat yg aku dh taip td tu mmg xjumpa lah sbb office word tu x recover automatik..argh!tension..rasa nak nangis pun ada jgk..

Ok,itu baru satu..keesokan harinya pulak..aku dh siap2 nak sbmit semua form yg aku dh siap buat tu ikut website curtin..tp ujian ke2 pulak time ni..tiba2 form application aku tu xdpt nak submit kt situ..aku pun xtau knp..cover letter n curriculum vitae aku dpt send..xde mslh,tp application form ni wat hal plak..bila nak browse je,dia ckp form aku ni xikut format yg dia nk..i.e; pdf,xls,rtf or doc..aku pun pelik gak knp xleh anta sbb form tu mmg dlm format xls pun..arghh..bengang!esok dh due date,tp form xanta lagi ni..cmne nak buat..so aku pun pergilah mtk tlg syafiq jasmim(tq sgt=)) utk tukarkn format dokumen aku tu sbb aku xtau cmana nk tukar..itulah mslhnya org xpndi IT ni,tp xpa,aku belajar,syafiq pun tukarlah dlm format pdf..yeah,aku berjaya..masalah selesai..dlm prjalanan nk balik dr umah bilik miqdad(06) nk ke rumah aku(10),aku hepi sgt..mslh dh selesai n aku dh blh send this document NOW!..smpi je blik n nak anta je form tu suma..nah,lagi sekali dia reject..alasan sama..W**!!bengang nye aku..apa masalh sbnrnya ni..aku try nk dekat 10kali submit that form,tp mmg xbguna gak..sabar2..aku ckp dlm hati myb semua ujian ni nk duga semangat aku nk dpt kerja..so lastly aku wat keputusan nk hantar semua form ni by hand esok..mesti kena esok(jumaat,31july)..jd aku kenalah dptkn hardcopy of these documents..printer kt bilik aku xde ink,so aku pun mtk r tolong Mau utk print semua document ni..(thanks bro..)..dah..semuanya aku dh print,sijil2 yg berkaitan pun aku print gak sbg backup..so,aku tdo mlm tu dgn harapan pagi esok aku dpt hantar semua dokumen ni dgn cpt sblm pkul 12.00 tghari..


S***!aku terlambat plak bangun..dah pukul 11.00 pg..bas nak g kampus kul 11.30 n aku hny ade 30min je utk hntar form tu..aduh..sempatke..aku pun dgn cepat,mandi lembu..siap2,tunggu bas..lama plak tunggu bas..dlm jadual 11.30,tp dtg 11.45..lgi 15 min je aku ada..masa tu aku berdoa jela semuanya sempat..Human resource department aku xtau plak..satu hal lg..adesh!
smpi je bas kt depan campus,aku pun berlari r..tergesa2 nak kejar time..bas plak nak gerak g smayang jumaat..kesian sape2 yg tegur aku time tu(Amin,Nazri..sape lg ntah aku xingt..).. aku xdpt nak layan diorang sbb i'm really lack of time masa tu..really sorry=(..
sampai je kat library,aku tanya la akak jaga kaunter tu mana human resource department..dia pun bgtaulah kne naik lif kat luar library tu,naik tingkat 2..aku pun lari r nak cepatkan..masa nak kejar lif tu sbb pintu dia trbukak,belum sempat aku nak masuk.."eh..eh..awak ni student ke?" sorg mkcik guard ni tny aku.."Ye saya.."aku jawab.."awak nak pergi mana?student xboleh guna lif ni..""Saya nak cepat ni mkcik!saya dah lambat..saya nak pergi human resource department sbb hntr form ni.."aku pun tunjuklah dokumen kt tgn aku tu.."Xboleh..awak kena tinggal form tu kat sini..""Ya Allah!!"aku jerit balik kat makcik tu spontan..aku wat muka tension kt dia..tp dia boleh plak tersenyum je kat aku..aduh,bengang giler!tp nasib aku hormat kat dia..kalau x,peduli r nak ikut cakap dia time2 desperate cmni..so,aku pun tinggalkan jela form tu kt post guard depan library tu dgn harapan dia dpt hantar form tu sblm pkul 12.00 tghari..kalau x,hmm..sia2 jela semua usaha aku ni..pas aku dah bagi form tu kat ptugas tu,aku tiba2 rasa bersalah plak kt mkcik guard tu sbb aku dh termarah dia tadi..so,aku pun angkat tgn kt dia..n cakap "Sorry ye mkcik"..n dia pun senyum balik kat aku n angkt tgn..lega..semuanya dah habis..yg aku tau,aku hntar form tu kira2 pkul 11.58pgi..2min sblm due date..lega..

p/s: Jadi,harap2nya usaha aku kali ni semuanya berbaloi..aku xmengharap sgt nk kerja..sbb apa yg aku dah buat ni pun aku dh cukup puas hati..sekurang2nya aku dh tau cmane nak wat cover letter,curriculum vitae..bla bla bla..yg sblm ni aku mmg xpandai..dpt xdpt kerja tu lain cerita..aku harap korg doakanlah aku dpt kerja tu ek..nanti aku boleh belanja kwn2 semua minum!hehe..=)

3 orang ketuk pintu:

lil' haikal said...

Amin

MOHAMAD FAIZ said...

hahah tabah seyh joe! syabas!

Syafiq Afifi said...

panjang gila
last sem aku igt nk amek

pastu dia ckp budak nk apply kena stay sthun ape ntah

Tuan Rumah

TEXTAREA_ID